Tijd kan vliegen of voorbij kruipen. Maar eigenlijk doet tijd helemaal niets. Het is hoe je met je tijd omgaat.  Waarom heb je het ene moment het gevoel dat de tijd voorbij vliegt en het andere moment dat het voorbij kruipt? Einstein concludeerde dat tijdsbeleving afhangt van je emoties en je emoties kun je sturen via je gedachten. Zou je dus kunnen concluderen dat je je tijd ook zou kunnen sturen? Ik ging op onderzoek uit.

Je hebt de tijd, als je er voor kiest

Wat is tijd? Tijd kunnen wij niet waarnemen, maar alleen afleiden uit veranderingen van bepaalde gebeurtenissen. Je hebt in je leven maar een bepaalde hoeveel tijd te besteden, daar kun je weinig aan veranderen. Waar je wel iets aan kunt veranderen, is de manier waarop je die tijd ervaart. Dit heb je namelijk zelf in de hand. Door je bewust te worden van je eigen tijdsbeleving kun je het zelf gaan managen.

Tijdsperceptie is een complex proces waarbij niet alleen waarneming, maar ook functies als geheugen, aandacht en motoriek zijn betrokken. Het is een subjectieve ervaring, en hoewel de klok voor iedereen hetzelfde tikt, beïnvloedt de manier waarop je je voelt – je emotionele staat – zowel je beleving als de resultaten die je toestaat.

Onze perceptie van tijd is sterk afhankelijk van wat wij aan het doen zijn. Wanneer je zeer gefocust met iets bezig bent lijkt het bijvoorbeeld of de tijd vliegt. Wanneer je je verveelt, lijkt het alsof iedere minuut een uur duurt. Neem de uitdrukking “de tijd vliegt als je lol hebt”. Dit komt omdat onze hersenen langzamer werken wanneer we lol hebben, en juist sneller wanneer er gevaar dreigt. Dat beïnvloedt onze perceptie van tijd. Je zou dus kunnen zeggen: tijd hangt van je emoties af en we weten inmiddels dat je emoties te sturen zijn via je gedachten. Kortom; je zou dus kunnen concluderen dat je je tijdsbeleving ook zou kunnen sturen.

 

De tijd en zijn paradox

Vertraagde tijd

Wanneer je een paar dagen vrij hebt en je je enorm verveeld of vervelende klusjes moet doen, dan gaat de tijd heel traag. Je ziet de minuten wegtikken en de dagen duren maar en duren maar. Je hersenen registreren dit als niet zo belangrijk en je zult er dan ook weinig van onthouden op de lange termijn. Er gebeurt niets, dus er valt ook niets te onthouden.

Als je terugdenkt aan deze periode, dan zul je het precies andersom ervaren; dus dat de tijd heel snel is gegaan. De saaie periode, waarin de tijd zo langzaam leek te gaan, is in je geheugen samengevoegd tot een paar compacte herinneringen rondom de enkele gebeurtenissen die dan hebben plaatsgevonden. Er is weinig gebeurd en dus lijkt de tijd snel voorbij te zijn gegaan. Dit is ook wanneer je dagelijks hetzelfde doet, en je weinig bijzonders beleeft, dan lijkt het achteraf alsof je leven aan je voorbij vliegt.

Versnelde tijd

Ga je een paar dagen op vakantie waarin je veel nieuwe dingen meemaakt, dan voelt de tijd veel langer. Hoewel de tijd op dat moment voorbij vloog, voelt het achteraf alsof je een flinke periode van huis bent geweest omdat je zoveel herinneringen van deze periode hebt. Wanneer je dus terugkijkt op een periode waarin je veel nieuwe dingen hebt gedaan, dan voelt het alsof de tijd langzaam is verstreken.

Waarom lijkt de tijdsbeleving op de lange termijn vaak tegenovergesteld te zijn? Dat komt doordat je hersenen namelijk alleen dingen opslaan, die het waard zijn om op te slaan. Een eerste date, een leuke dag met een vriendin, een dagje uit, maar ook een vervelende gebeurtenis. Alle gebeurtenissen die opvallen t.o.v dagelijkse gebeurtenissen, worden vaak opgeslagen in je lange termijngeheugen.

 

Lange jeugd, korte ouderdom

Als je regelmatig nieuwe indrukken opdoet lijkt je leven langer. Je hersenen slaan deze nieuwe indrukken op. Dingen die je vaker ziet of meemaakt worden minder sterk opgeslagen omdat ze minder indruk op je maken. Dit is ook de reden waarom het lijkt alsof je kinderjaren ontzettend lang hebben geduurd, terwijl de jaren als volwassene voorbij vliegen.

Bij kinderen is alles nog nieuw, dus de geheugensporen zijn intensiever.  Hoe ouder je wordt, des te sneller de tijd zal gaan. Je maakt meer herhalingen mee, en oudere mensen maken vaak steeds minder nieuwe dingen mee, waardoor er minder gebeurtenissen worden opgeslagen. Ben je een ondernemend persoon die altijd veel blijft ondernemen, dan is dit natuurlijk niet het geval.

 

Sporten vertraagt de tijd

Duurt een seconde voor iedereen even lang? Of voelt het voor iedereen anders? Wetenschappers hebben aangetoond dat balsporters zoals honkballers en tennissers de tijd voelen vertragen vlak voor het moment dat ze de bal gaan raken. Hun hersenactiviteit vertoont een piek op het moment dat ze zich klaar maken om in actie te komen. De snelheid van visuele waarnemingen gaat dan omhoog en er komt gedetailleerdere informatie in de hersenen binnen. Dit effect komt niet alleen bij balsporters voor, maar bij alle mensen. Deze eigenschap zorgt ervoor dat we beter in staat zijn op het laatste moment geplande acties te wijzigen of te stoppen als er in onze omgeving plotseling iets verandert.

 

 

Haal meer tijd uit je leven! 9 tips

1.   Haal meer tijd uit je leven!

Voel je je gehaast? Stop dan bewust eventjes. Hoe sneller jij gaat, des te sneller de tijd lijkt te gaan. Adem bewust in en uit, ontspan je.
Probeer van iedere minuut in je leven te genieten. Ervaar het moment met je volle aandacht, haal het meeste uit iedere seconde. Als je de dag meer van moment tot moment beleeft, duurt hij voor je gevoel veel langer. Besteed je tijd aan zaken die er voor jou echt toe doen, en ervaar iedere seconde bewust. Zo besteed je je tijd in één keer goed.

2.   Wees je minder bewust van de tijd

Wil je een leuk en afwisselend leven hebben, zonder dat de tijd op dat moment voorbij vliegt? Zorg dan dat je een stuk minder bewust bent van de tijd. Laat je niet leiden door de klok, maar volg meer je eigen natuur en je intuitie. Ben je samen met vrienden of familieleden? Laat de tijd los en blijf in het moment. Ga op andere momenten eten, wanneer je trek hebt. Doe dingen minder op routine, en meer op wat je gevoel je zegt.

Door je minder bezig te houden met klokken, voel je de tijd minder. De aandacht komt dan te liggen op het hier en nu. Neem de tijd om stil te staan bij wat je wensen zijn en volg die, zonder je druk te gaan maken of het er de tijd wel voor is, of dat je wel tijd hebt er voor. Volg niet de klok, maar volg meer je gevoel!

3.   Leef aandachtig en bewust

Begin met bewuster datgene uit te voeren waar je mee bezig bent. Wees je gewaar van je gevoel; is deze positief? Besteed aandacht aan de details van je omgeving en neem de sensaties van al je zintuigen waar. Doe iets met volledige aandacht, bijvoorbeeld douchen en koken. Voel hoe het water op je lichaam valt, voel het warme water en ruik de douchegel. Doordat je zo veel zintuiglijke informatie verwerkt, zal de tijd in je ervaring langzamer gaan.

4.   Ga uit je hoofd en meer in je lichaam

 Breng meer tijd door in de natuur en gebruik je zintuigen.Het gevoel van tijdsverloop is gebaseerd op de hoeveelheid prikkelingen die onze hersenen van ons lichaam ontvangen. Onderzoeken hebben aangetoond dat de tijd en lichaamsgewaarwording stijgt wanneer we emotioneel worden. Als je een emotioneel (positief of negatief) leven leidt, als je meer bewust bent van jezelf en van wat er gebeurd, dan zul je merken dat de tijd traag voorbij gaat.
Wanneer we met hoofd gerelateerde activiteiten bezig zijn, zijn we ons niet meer bewust zijn van ons lichaam en dan vliegt de tijd voorbij, maar als we ons wel bewust zijn van ons lichaam, vertraagt onze perceptie van tijd. (dat geldt ook voor ziekte of levensbedreigende situaties zoals gevaar of een ongeluk.

5.   Blijf niet hangen in gedachten en problemen

Als je met een probleem zit, dan wordt het probleem groter naarmate je daar langer en meer aandacht aan besteedt. Je blijft in je gedachten hangen, waardoor de tijd snel gaat. Je verliest contact met je omgeving en het nu. Haal jezelf uit je negatieve gedachten. Wordt je bewust dat je meer negatieve gedachten aantrekt door er mee bezig te blijven. Onderbreek jezelf door bijvoorbeeld naar buiten te gaan. Als je 5 of 10 minuten aandacht aan je omgeving besteedt, beland je weer in het nu. Wanneer we ons verbinden met de natuur en het huidige moment, vertraagt de tijd. Nog een voordeel is dat het je hoofd leegmaakt, waardoor er ruimte ontstaat voor creatieve ideeën.

6.   Richt je aandacht op meer (onverwachte) dingen doen

Wil je het gevoel hebben dat je leven plezierig lang is? Leef een afwisselend en interessant leven.
Hoe meer je meemaakt des te meer tijd je lijkt te hebben.  Doe dus zo veel mogelijk nieuwe indrukken op zorg dat je steeds nieuwe dingen meemaakt.
Het draait dus om het hebben van nieuwe ervaringen. Verwerking van verse prikkels heeft als effect dat je de tijd als trager ervaart.Doe dus vaker onverwachte dingen of ga dingen doen die je nooit eerder hebt gedaan. Ga op zoek naar leuke activiteiten en feesten, ga naar nieuwe plekken, ontmoet nieuwe mensen en eet nieuwe gerechten enzovoorts.

Wat voor ervaringen zou je willen meemaken, wat zou je willen beleven? Maak een wensen bord, schrijf ze op, visualiseer ze en voel hoe het voelt om die dingen mee te maken. Hoe zou je je willen voelen?! (Gevoelservaring)

7.   Sla positieve herinneringen op, en haal ze terug

Je lichaam is een grote computer; met je hersenen ga je terug naar gedachten en herinneringen en met je hart ga je terug naar het gevoel. Je kunt altijd overal bij, als je je maar focust. Door jezelf te focussen op een enkel beeld van een gebeurtenis, komen er steeds meer gedachten terug.

Leg voor nu dus mooie herinneringen vast, zodat je ze later weer kunt activeren. Houd een dagboek, maak veel foto’s, of koppel leuke muziek aan mooie momenten.
Wanneer je dit materiaal weer ophaalt worden oude positieve herinneringen en gevoelens weer geactiveerd. Dat geeft ten eerste je een fijn gevoel en daar kun je meer positieve ervaringen mee aantrekken. En het geeft je ook nog eens een gevoel van een langer tijdsbesef!

8.   Geniet bewuster

Hoe intenser jij geniet, des te heftiger de herinneringen zullen zijn. Probeer dus niet door het leven heen te rennen, maar sta regelmatig stil om ervan te genieten. Een winterwandeling kan een indrukwekkende herinnering worden wanneer je echt kijkt, luistert, ruikt en geniet van de natuur en de vrijheid.

Wanneer je gewoon loopt, diep in gedachten verzonken, dan is de ervaring een stuk minder intens. Door bewust te leven kun je je leven intenser maken, en zo dus ook je leven ‘langer’ maken.

 

9.   Ga meer op avontuur uit

Verschillende hersengebieden werken samen m.b.t tijdsbesef. Naargelang welke delen actief worden en hoe ze communiceren wordt ons tijdsidee aangepast. Gebruik dus veel zintuigen.
De tijdsbeleving achteraf van iets is afhankelijk van het aantal prikkels die er geweest zijn; hoe meer prikkels, hoe langer de tijdsperiode ‘moet zijn geweest’.

Tijdens indrukwekkende gebeurtenissen beleef je een opeenstapeling van emotioneel geladen momenten. De gebeurtenis is verbonden met intensieve herinneringen, veel prikkels dus, en daarom wordt de gebeurtenis door je geheugen als het ware uitgerekt in de tijd.